Privacy verklaring Volle Evangelie Gemeente De Ark te Alphen aan den Rijn
Verklaring
De Volle Evangelie Gemeente De Ark, verder te noemen de Gemeente, hecht veel waarde aan de bescherming van de persoonsgegevens van haar leden, vrienden en bezoekers van haar website. In deze privacyverklaring geeft de Gemeente helder en transparant aan welke gegevens de Gemeente verzamelt en hoe zij omgaat met deze gegevens.
Onze verantwoordelijkheid
Dit brengt met zich mee dat de Gemeente in ieder geval:
- uw persoonsgegevens verwerkt in overeenstemming met het doel waarvoor u die aan ons heeft verstrekt, deze doelen en persoonsgegevens zijn beschreven in deze privacy verklaring;
- de verwerking van uw persoonsgegevens beperkt zich tot enkel die gegevens die minimaal nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt;
- vraagt om uw uitdrukkelijke toestemming als zij die nodig heeft voor de verwerking van uw persoonsgegevens;
- passende technische en organisatorische maatregelen heeft genomen zodat de beveiliging van uw persoonsgegevens gewaarborgd is;
- geen persoonsgegevens doorgeeft aan andere partijen, tenzij dit nodig is voor uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt (we sluiten dan een verwerkersovereenkomst af met de leverancier) of om te voldoen aan een wettelijke verplichting;
- op de hoogte is van uw rechten omtrent uw persoonsgegevens, zij u hierop wijst en uw rechten respecteert.
Functionaris Gegevensbescherming
De penningmeester van de Gemeente is de Functionaris Gegevensbescherming. Leden en vrienden kunnen de gegevens van de penningmeester vinden in het adressenboekje. Anderen kunnen de penningmeester bereiken via het contactformulier op de website van de Gemeente (www.vegdeark.nl).
Persoonsgegevens die de gemeente verwerkt
De Gemeente verwerkt de volgende – door onze leden en vrienden zelf aangeleverde - persoonsgegevens: voor- en achternaam, geslacht, geboortedatum, burgerlijke staat, wel- of niet gedoopt, lid of vriend, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres en bankrekeningnummer. Van kinderen van onze leden en vrienden verwerkt de Gemeente de volgende – door de ouder(s) aangeleverde persoonsgegevens: voor- en achternaam, geslacht, geboortedatum en adresgegevens.
De Gemeente biedt via haar website de mogelijkheid om vragen te stellen via een contactformulier, waarbij u gevraagd wordt uw naam en e-mailadres in te vullen om uw vraag te behandelen.
Met welk doel en op basis van welke grondslag verwerkt de Gemeente persoonsgegevens?
De Gemeente verwerkt uw persoonsgegevens voor de volgende doelen:
- de doelstelling als beschreven in de statuten te bereiken;
- om u te kunnen informeren over gemeente activiteiten en medeleven;
- de betrokkenheid bij elkaar te bevorderen;
- U te kunnen bellen of e-mailen indien dit nodig is.
De Gemeente doet dit door middel van mededelingen en roosters per kwartaal, een adressenboekje, de zondagse mededelingen, kerk-tv en haar website. Waar nodig wordt uitdrukkelijk vooraf toestemming van betrokkenen gevraagd. De Gemeente verwerkt deze gegevens op basis van haar gerechtvaardigde activiteiten en haar gerechtvaardigd belang. Dit belang is dat leden en vrienden samen de Gemeente vormen. Leden en vrienden zien naar elkaar om, informeren en bemoedigen elkaar en worden geïnformeerd door de oudstenraad.
Kerk-tv
De Gemeente biedt leden, vrienden en anderen, die niet bij de diensten aanwezig kunnen zijn, de mogelijkheid om via kerk-tv de dienst te volgen. Bij het maken van de opnamen probeert de Gemeente een zorgvuldig evenwicht te vinden tussen de privacy van de bezoekers van de dienst en de betrokkenheid van de kijker bij de dienst. De volgende uitgangspunten gelden hiervoor:
- Kerk-tv maakt gebruik van beeld en geluid. De beelden bevatten een totaalbeeld van de gebeurtenissen tijdens de dienst op het podium en de zaal;
- opnames worden twaalf maanden bewaard op de beveiligde webservers van www.kerkdienstgemist.nl en kunnen gedurende deze tijd publiekelijk worden bekeken en gedownload;
- indien gewenst en tijdig aangegeven kan een opname worden verwijderd van de website van Kerkdienstgemist. Een verzoek daartoe kan worden ingediend bij de secretaris;
- in het gebouw wordt duidelijk kenbaar gemaakt dat van de dienst beeldopnames worden gemaakt en dat deze worden uitgezonden via internet;
- personen die de diensten bezoeken worden niet close en niet in front opgenomen, maar alleen via een totaalbeeld;
- personen die beslist niet in beeld willen komen krijgen de gelegenheid dit kenbaar te maken. Aan hen wordt dan een geschikte plek in de zaal aangewezen;
- pas na het sluiten van de uitzending van kerk-tv worden tijdens de mededelingen personen genoemd waarvoor voorbede wordt gedaan;
- sprekers hebben het auteursrecht van de door hen uitgesproken preken. Gastsprekers worden altijd vooraf op de beelduitzending gewezen;
- er worden gedurende de kerkdienst volledige opnames gemaakt van de gebeurtenissen op of voor het podium. Gemeenteleden die op het podium iets doen, bijvoorbeeld spreken, de gemeentezang leiden, muziek maken, zingen, gedoopt worden, voorlezen, gezegend worden, bij het avondmaal helpen, dienen hier rekening mee te houden. Indien gewenst en tijdig aangegeven kan er een totaalbeeld van het podium worden getoond.
Website
Beelden geven vaak meer weer dan woorden. Zij geven sfeer weer en maken de website aantrekkelijker. Door gebruik van foto’s of films wil de Gemeente haar website informatiever maken. Voor de website gelden de volgende uitgangspunten:
- De foto’s en films worden enkel gebruikt op de website van de Gemeente en zijn niet bestemd voor verdere publicatie en/of vermenigvuldiging. In verband met de bepalingen betreffende de schending van het portretrecht en/of de schending van de privacywetgeving (Algemene verordening gegevensbescherming) zullen foto’s altijd op verzoek van betrokkene verwijderd worden. Een bezwaar dient schriftelijk ingediend te worden. Dit kan bij de secretaris;
- aan mensen die herkenbaar in beeld zijn, vraagt de Gemeente vooraf om toestemming;
- persoonsgegevens zijn alleen toegankelijk voor de leden en vrienden via een gebruikersnaam en wachtwoord;
Verstrekking aan derden
De gegevens die u de Gemeente geeft, kunnen wij aan derde partijen verstrekken indien dit noodzakelijk is voor uitvoering van de hierboven beschreven doelen.
De Gemeente maakt gebruik van een derde partij voor:
- het verzorgen van de internet omgeving (webhosting); • drukwerk;
- het uitzenden van de diensten via kerkdienstgemist.nl.
Met deze derden (verwerkers) maakt de Gemeente de nodige afspraken om de beveiliging van uw persoonsgegevens te waarborgen (een zogenaamde verwerkingsovereenkomst). De Gemeente geeft geen persoonsgegevens door aan derden waarmee geen verwerkersovereenkomst is afgesloten. Verder zal de Gemeente de door u verstrekte gegevens niet aan derden doorgeven, tenzij dit wettelijk verplicht en toegestaan is. Een voorbeeld hiervan is dat de politie in het kader van een onderzoek (persoons)gegevens bij ons opvraagt. In een dergelijk geval dienen wij medewerking te verlenen en zijn dan ook verplicht deze gegevens af te geven. De Gemeente verstrekt geen persoonsgegevens aan derden die gevestigd zijn buiten de EU.
Minderjarigen
De Gemeente verwerkt alleen persoonsgegevens van minderjarigen (personen jonger dan 16 jaar) indien daarvoor schriftelijke toestemming is gegeven door de ouder of wettelijke vertegenwoordiger. De Gemeente heeft niet de intentie via haar website gegevens te verzamelen van websitebezoekers die jonger zijn dan 16 jaar. De Gemeente kan echter niet controleren of een bezoeker van haar website ouder is dan 16 jaar. Als u er van overtuigd bent dat de Gemeente zonder die toestemming persoonlijke gegevens heeft verzameld over een minderjarige, neem dan contact op met de secretaris via het contactformulier op de website www.vegdeark.nl, dan verwijdert de Gemeente deze informatie.
Bewaartermijn persoonsgegevens
De Gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is om de doelen te realiseren waarvoor uw gegevens worden verzameld. Bij opzegging bewaart de Gemeente de gegevens van leden en vrienden nog één jaar alvorens deze naar een historisch archief gaan.
De gegevens die u de Gemeente toestuurt bij het stellen van een vraag via het contactformulier op haar website, worden bewaard zolang dat nodig is voor de volledige beantwoording en afhandeling van die vraag.
Uw rechten omtrent uw persoonsgegevens
De Gemeente heeft kennis van uw rechten en respecteert deze. U heeft de volgende privacy rechten:
- Recht op inzage: het recht om de persoonsgegevens die de Gemeente van u verwerkt in te zien;
- Recht op rectificatie: het recht om de persoonsgegevens die de Gemeente van u verwerkt te laten aanpassen of aanvullen;
- Recht op bezwaar: het recht om bezwaar te maken tegen de gegevensverwerking door de Gemeente;
- Recht op beperking van de verwerking: het recht om de Gemeente te vragen het gebruik van uw persoonsgegevens te beperken;
- Recht op vergetelheid: het recht om in een aantal gevallen uw gegevens te laten verwijderen;
- Recht op data-portabiliteit: het recht om uw persoonsgegevens in een aantal gevallen over te dragen, bijvoorbeeld bij vertrek uit de gemeente.
Wilt u gebruik maken van deze rechten? Neem dan contact op met de secretaris van de Gemeente op de manier als eerder beschreven.
Het is belangrijk dat u zich kunt legitimeren en kunt aantonen dat de gegevens die u wilt inzien, corrigeren of verwijderen daadwerkelijk van u zijn. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien.
Klachten
Mocht u een klacht hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens dan vraagt de Gemeente u hierover direct contact op te nemen met de penningmeester. Komt de Gemeente er samen met u niet uit, dan heeft u het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, dit is de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacy bescherming.
Wijziging privacy verklaring
De Gemeente evalueert haar privacy beleid periodiek. Indien deze evaluatie tot een wijziging van de privacy verklaring leidt, wordt de nieuwe versie op haar website geplaatst. Dit is de meest recente versie, die laatstelijk is gewijzigd op 29 december 2019.